Как да поддържаме професионален имидж в социалните мрежи

Как да поддържаме професионален имидж в социалните мрежи

Един въпрос, два модела и три стъпки от Георги Малчев

Нашият гост-автор Георги Малчев е управляващ съдружник в агенцията за дигитален маркетинг Xplora. Той комбинира впечатляващ управленски, предприемачески и маркетинг опит. Той е и един от лекторите на сцената, посветена на кариерното развитие по време на Career Show 2019 в зала Арена Армеец. Публикацията е продължение на неговото участие в експото.Както често съм казвал на курсове, които водя, и когато менторствам млади хора - има само един въпрос, който винаги искате да ви зададат на интервю за работа. Представям ви един въпрос, на който винаги да търсите отговора. Два модела, които да ви помогнат да разкъртите с личния ви имидж. Три стъпки, за да го поддържате по време на кризата и да увеличите шансовете си, когато ви избират за член на екип или за бизнес партньор.

Въпросът

Единственият въпрос е този, който вие самите искате да ви зададат, защото знаете, че ще “разкъртите” с отговора и ще постигнете целта си. Той може да е за това как сте увеличили продажбите с цели 108% за 14 месеца. Може да е “Как сте успели да проведете обучение на екип от над 60 души?”. Може да е и “Как сте успели да завършите 3 успешни обучения, докато сте работили по 10 часа на ден?”. Вие знаете най-добре кой е този въпрос! И знаете, че отговорът ще качи значително шансовете ви да бъдете оценени за максималния ви потенциал.

Два модела, един от които си заслужава 16 000 долара и повече

И двата модела представих по време на Career Show 2019. На сцената за кариерно развитие споделих повече по темата „Как да изградим перфектен дигитален имидж за кариерен успех“.“Лъжльото”Първият е простичък и той се илюстрира с филма “Лъжльото” (Liar Liar) - никой не ви вярва, дори да казвате пълната истина. Защото никой не очаква да казвате пълната истина. Особено ако сте заинтересован, както в случая да намерите желаната от вас работа или кариера.Затова и социалните мрежи в момента са толкова популярен начин за “screening” на потенциални кандидати. Сигурно сте чули защо Cambridge Analytica бяха толкова успешни в техните кампании - защото ползват психографски модели по модела OCEAN. Те представиха релевантни послания именно според профила ви, комбиниран с демографски характеристики. В едно от най-добрите обяснения е посочено, че са били необходими за средния потребител следния брой лайкове на съдържание във Facebook:

  • 10 лайка, за да ви преценят по-точно от обикновен ваш колега
  • 70 лайка, за да ви преценят по-точно от приятелите ви
  • 150 лайка, за да ви преоценят по-точно от родителите ви
  • 300 лайка, за да ви преоценят по-точно от партньора в живота ви

И така, ако мислите, че никой няма да провери какво сте правили и какво “казват” социалните мрежи за вас - и добро, и лошо. Ако мислите, че няма да се повлияе от това - изгледайте отново филма “Лъжльото”. Каквото и да искате важните за вас хора да си помислят и да направят - те ще отчетат и “социалния” ви профил. А важните за вас хора включват тези, които:

  • Ще помолите за препоръка пред потенциален работодател или бизнес партньор
  • Ще се сетят сами да ви препоръчат на същите тези хора
  • Ще решат дали да ви поканят на интервю или на бизнес среща
  • Ще ви наемат на работа или ще дадат мнение да бъдете наети

“Кръгчето на комуникациите”Вторият модел е много силен - как се планират бизнес комуникации. Той включва отделните елементи, които трябва да планирате и как те си “взаимодействат”. Открих го, както казах и по време на Career Show, в най-малкия и тънкия учебник от eMBA следването ми в Американския университет - Managerial Business Communications на Mary Munter. През годините го “пипнах” с две ключови допълнения - добавих елемент и допълних как се ползва. И понеже го представям на студентите ми “Реклама” в НБУ - бакалаври и магистри - те вече му казват “Кръгчето на Малчев”. Предлагам ви да го наричате “Кръгчето на комуникациите”.

Ето как изглежда и този модел:

  • Винаги започваме с целта - тя трябва да е смислена и постижима.
  • Единственото, което можем да планираме, е реакцията. Останалите елементи от модела влияят на това каква реакция реално можете да постигнете.
  • Всеки от елементите влияе на решенията за останалите елементи - послание пред потенциален работодател в автобиографията и мотивационното писмо, което сте правили.
  • Всяка аудитория реагира по един или друг начин към дадено послание. Важно е да отчитаме това отношение.
  • Социалните мрежи са канал, ако покажете с присъствието си, че не сте мрънкач, а отчитате предизвикателствата, предлагате смислени подходи и давате добър пример. Ако можете да имате визуално съдържание, то със сигурност ще засили посланието ви. Linkedin е страхотно място да имате реални препоръки, както и детайлно описание какво сте правили или правите на дадено място. И какви резултати сте постигнали или постигате. Колкото и да е странно - хората приемат, че понеже е публично и е посочена конкретна компания - позицията, отговорностите и резултатите няма да са изопачени.
  • Комуникатор за това, че сте “космонавтът”, който всеки иска да има в екипа си, е трудно да дадете вие. Макар понякога това да е възможно. Съветвам ви като комуникатор да гоните консистентност на посланията.
  • Честотата е ключов елемент. Колкото по-силна е реакцията, която искате от дадена аудитория, толкова по-често може да се наложи да комуникирате. Затова е важно да отчитате с каква честота можете да давате или дават за вас дадено послание.

Второ ключово нещо за този модел е, че той никога не работи просто с един ”кръг на комуникациите”. Винаги имате поредица от “кръгове на комуникациите”.Винаги пред вас има опцията да имате:

  • Различно съдържание в различните социални мрежи, за което много ви насърчавам. Така във Facebook ще можете да сте по-лични, в Instagram - по-вдъхновени и креативни, в Linkedin - по-професионални
  • И все пак можете да “засилвате” най-доброто си съдържание в различни платформи, просто отчитайте коя платформа какво съдържание приоритизира.
  • Винаги можете да се възползвате от функциите дадено съдържание да е видимо само за дадени аудитории

Три стъпки

Така че ако мога да ви дам конкретен съвет за вашето присъствие в социалните мрежи:Започнете със защо и каквоСледете какво правят други хора в социалните мрежи. И си набелязвайте какво искате вие да се вижда от вашите профили и какво не. Обикновено отговорите са доста прости и еднозначни. Просто ви трябва критична маса информация, както и фокус, за да направите важните за вас изводи.Продължете с къде и какРешете какъв е критерият ви за успех - може да е, че сте създавали за пръв път даден тип съдържание, което знаете, че нямате досега, но ще развивате. Може да е, че имате споделяния или други реакции от важни за вас хора. Планирайте да направите най-доброто “Кръгче на комуникацията”. И след това планирайте как ще го надградите. След всяко кръгче ще ви идват нови и нови идеи. И разбира се - ще получавате бърза обратна връзка.Трето - насладете се на резултата и надграждайтеНасладете се на това да “напълните” профилите си в социалните мрежи с правилните сигнали. И се опитайте да устоите на изкушението “да храните” някого, да мрънкате по принцип, да показвате, че сте стресирани. При нужда се върнете на предните две точки. След месец ще сте изградили правилните навици - да виждате полезни и вредни типове съдържание, да засилвате важното и полезното за вас съдържание и да ограничавате другото, да измервате кое колко ви се е получило и защо След няколко месеца ще има толкова много сигнали, които сте искали да дадете.Тогава ще е най-вероятно да ви зададат именно въпросите, които бихте искали. А именно: “Не искаш ли да те препоръчам на ….”, както и “Как успя да поддържаш този фокус през цялото време”, “Разкажи ми повече как увлече екипа си/приятелите си да …”-

Регистрирайте се безплатно за Career Show 2020!

Регистрирайте се за 1 минута

Една регистрация ви дава достъп до всички наши кариерни събития. Безплатно е, забавно е и може да промени живота ви!