„Компания с традиции", „Екипът ни се разраства”, „Вдъхновяваща работна среда”, „Динамична работа”, „Добър баланс между работа и личен живот”, „Възможности за кариерно развитие”, „Млад и амбициозен екип”, „Мотивиращо възнаграждение”, „Гъвкаво работно време”
Това са част от привилегиите, които компаниите обещават в обявите си.
Кандидатите обаче са все по-недоверчиви. Защо?
Защото младите специалисти днес търсят стойност отвъд мотивиращото възнаграждение. Те се интересуват от човешкото лице зад вдъхновяващата работна среда и онзи характер, който ще успее да ги мотивира да са част от модерната компания с динамична атмосфера.
И ако отличимата работодателска марка (employer brand) не е въпрос на списък с привилегии и модерни словосъчетания, как тогава изграждаме автентичен и ангажиращ работодателски бранд, който успява да се отличи в океана от обещания и крещящи послания?
Хората взимат решения емоционално, дори когато избират работното си място.
Само си представете: десет компании със сходни позиции и придобивки и идентичен подход във всички обяви. В същината си всяка една с нещо се отличава, но погледнато през очите на кандидата, разлика няма.
Въпросът е: Комуникацията ви като работодател отразява ли същината на работната ви култура?
Доловим ли е в брандинг стратегията ви характерът на фирмата, който да привлече правилните хора? Вижда ли се той, запомнящ се ли е? Имате ли собствен почерк, който да ви отличи сред останалите на пазара на труда?
Ето и една различна гледна точка:
Работодателската ви марка е вашата суперсила. Стига да я използвате правилно и ефективно.
Тази година обединихме сили с нашите приятели от Hub Ahead – бранд и комуникационна агенция с 10 години международен опит в управлението на брандове. Заедно ще погледнем в една не толкова развита в България посока – brand-first employer marketing. Това е подход, който помага на работодателите да бъдат с по-разпознаваем имидж от конкурентите си, отвъд HR подхода и класическите корпоративни практики, които компаниите традиционно вече развиват.
Ще разгледаме 3 много различни международни примера, които показват, че всяко предизвикателство в изграждането на employer brand с отличим характер започва с крачка извън шаблона. Тя е в използването на бранд и маркетинг подход и търсенето на това, което ви кара да изпъкнете.
Надяваме се да ви вдъхновим в търсенето на иновативни и креативни подходи към развитието на вашата работодателска марка.
Хоризонтът на Employer Branding категориите в Career Show Awards 2025 е отворен и очаква вашите успешни проекти.
„Имаме страхотен пакет от придобивки. Два тиймбилдинга. Вътрешна академия. Маратон за служители и безплатни плодове в офиса! И въпреки това оставаме незабелязани като работодател. Каква е причината?“
Изграждането на „жива“ работодателска марка, която не просто присъства в платформите за търсене на работа и социалните канали, а се свързва с аудиторията и ѝ въздейства, е истинско предизвикателство. Стандартните HR инструменти рядко успяват да стигнат до същината на проблема и да предложат работещо бранд решение.
Бонусите, приветливите офиси и купата с плодове в кухнята вече не са достатъчни, за да привлекат онзи тип таланти, които компаните искат на своя страна.
Защо?
Защото днешните кандидати не търсят перфектна опаковка.
Те търсят връзка с реални хора, които са забавни, откровени, понякога уморени, а друг път са провокативни. Такива са и лицата зад всяка истинска компания.
Да градите имиджа си върху реалността, вместо да я игнорирате или прикривате – това създава силен характер, който привлича.
Това е особено важно, когато поколението Z е вече в ролята на потребители, служители, посланици на брандове.
Британската марка за техника Currys загърбва традиционните инструменти и дава поле за изява на своите служители, които се превръщат в лица на бранда и поемат ролята на инфлуенсъри.
Currys използва TikTok, за да споделя историите на служителите си, както и някои забавни моменти на работното място. Съдържанието на компанията не само става вайръл, но и я прави привлекателно място за работа.
Едно тяхно видео постига впечатляващи резултати:
Вижте как го правят:
Credits: tiktok.com/@currys
Кои са вашите креативни Emplоyer Branding стратегии? Представете ги в категория “Employer Branding Стратегия” на Career Show Awards 2025.
„Ние сме голяма компания и всяка дума минава през различни нива на одобрения. Автентичност и разчупени послания? Как това се вписва в твърдата рамка на корпоративната комуникация?”
Много фирми в България и по света се сблъскват с това предизвикателство – как да покажат човешкото лице на работодателската си марка, когато всяко изречение трябва да мине през одобрение, а правилата, спуснати от ръководството, „гледат строго“ от всеки PDF и описание?
Фактите са си факти: корпоративният имидж има своите ясни правила.
Поколението Z обаче е поколение, което израства със свобода на изразяване и самоувереност. Тези качества рядко съвпадат с ограниченията и йерархична дистанция, които една корпоративна работодателска марка най-често излъчва.
Въпросът тук не е „Да бъда или да не бъда автентичен?“, а как да декодираме корпоративната култура в човешка комуникация, без да загубим професионализма.
В последните години сторителингът се превърна в мантра.
Но когато целта е да създадеш реален, човешки облик на работодателския си имидж, създаването на истории излиза на първа линия. Не за да се разказват, а за да доказват – с действия, с отношение, с избори, зад които стои културата на компанията.
Консултантската компания KPMG UK се изправя пред това предизвикателство – младите я смятат за корпоративна, недостъпна и ексклузивна. Решението, което компанията намира, е да покаже, че е приобщаваща, достъпна и близка.
Постигат успех не с ново послание, а чрез кампанията си IRL (In Real Life). Тя е фокусирана върху социалната ангажираност и дава свобода на младите да изразят себе си, да се почувстват приети, без усещането, че „тук няма да паснат“.
Personal Brand Day не е просто кариерно събитие, a приобщаваща платформа за подкрепа и изразяване.
В нея има:
Резултатите? Те успяват да надхвърлят очакванията:
Ето какво е Personal Brand Day на KPMG UK:
Credits: Pink Squid
Имате ли рикрутмънт стратегии, които излизат отвъд обичайните практики? Разкажете ни за тях в категорията “Стратегия за привличане на таланти” на Career Show Awards 2025.
„Правим всичко като по учебник: социални постове, видеоформати. И все пак кандидатите не се ангажират. Резултатите не идват. Къде бъркаме?”
Понякога най-голямото предизвикателство в изграждането на ангажираща и ефективна работодателска марка не е в липсата на комуникация, а в страха от излизане от рамките.
Защо, когато става дума за клиенти, продукт или услуга, се стараем да сме креативни, да търсим нестандартен и ангажиращ подход? Когато обаче темата е работодателската марка, сякаш като по учебник се завръщаме към стандартната и суха комуникация?
Изправени пред предизвикателството бързо и ефективно да достигнат до по-широка аудитория и да ангажират повече кандидати, IKEA UK решават да действат смело и нестандартно.
Вместо обикновена кампания за набиране на персонал, те създават геймифицирано employer branding преживяване, което успява да привлече вниманието на кандидатите.
Креативна и ефективна кампания, която предлага смислено изживяване на участващите, без да е под общ знаменател с поредния „корпоративен рикрутмънт процес“.
Резултатът?
Работодателска марка, която успява да ангажира аудиторията със същия успех, който постига и в потребителската си комуникация:
Потопете се в “‘The Co-Worker Game”:
Credits: Mother
По какъв начин вие ангажирате аудиторията си? Представете осъществените проекти в категория “Стратегия за ангажиране на служители” в Career Show Awards 2025 и получете отличие за постиженията си.
ВРЕМЕ Е ДА ПОКАЖЕМ БЪЛГАРСКИТЕ ПРОЕКТИ ЗА EMPLOYER BRANDING С ОТЛИЧИМ ХАРАКТЕР.
Разгледайте категориите в Career Show Awards 2025 и предизвикайте себе си.
Автор: Милена Павлова
Brand & Communications Creative / Hub Ahead
Редактор: Кристина Станиславова
Content Manager / Career Show
—-
Кои са нашите партньори от Hub Ahead:
Зад стандартния етикет „Brand & Communications агенция“ стои компактен екип от опитни хора с развита мрежа, който работи “на терен”, близо до бизнеса и предизвикателствата. Отвъд “one-time tactics”, агенцията развива решения на ниво бранд, диджитъл, криейтив и комуникация, които целят да доведат до реална отличимост и запомняемост.
Прилагат този подход 10 години с амбициозни компании от различни сегменти, които търсят поглед отвъд формалния бриф и екип, който да идентифицира и работи по реалните нужди.
“Не сме тук само за финалната кампания и точно това ценят клиентите ни.”
Ива Иванова - Co-founder, Hub Ahead
10 YEARS HUB AHEAD / CHALLENGES AHEAD