Филип Морис - Да се развиваш по време на криза

Филип Морис - Да се развиваш по време на криза

Анна Габровска е мениджър „Култура и човешки капитал“ във Филип Морис България. Започва работата в компанията през 2019 г. след 18 години практика в областта на човешките ресурси в компании като „Кока Кола Хеленик България“ и „Делойт България“. Ръководи отдела, който отговаря за грижата за служителите и вътрешната трансфомация в компанията в изпълнение на визията на Филип Морис Интернешънъл за изграждане към бъдеще без дим.Филип Морис България ЕООД е част от Филип Морис Интернешънъл (ФМИ), водещата международна тютюнева компания със 170-годишна история, с присъствие в 180 страни и над 150 милиона потребители по света.

От няколко години Филип Морис Интернешънъл се превърна в лидер на трансформацията в тютюневата индустрия с визията си за изграждане на бъдеще без дим. От 2008 г. насам компанията инвестира над 7,2 милиарда долара в разработката, научните изследвания и комерсиализацията на продукти с намален риск, които имат потенциала да намалят вредата за пълнолетните пушачи и обществото като цяло.Филип Морис България ЕООД, част от ФМИ, присъства стабилно над 12 години на българския пазар, а близо 100-те висококвалифицирани служители споделят ценностите и визията на компанията, ангажирани са с постигане на целите ѝ и се гордеят с успехите. За своите отлични програми за развитие на служителите, за добрите условия на работа и възможностите за кариерно развитие, компанията получава сертификата „Top Employer“ от Top Employer Institute от 2017 г. насам. В изпълнение на Целите за устойчиво развитие на ООН, от 2015 г. насам Филип Морис България финансира програмата за развитие на тютюнопроизводителните региони „Забавно лято, грижовна есен“, която се реализира от Фондация „Бикоуз: В помощ на благотворителността“.

Програмата подпомага общностите в 5 тютюнопроизводителни региона в България – Благоевград, Хасково, Кърджали, Силистра и Шумен, като от 2015 г. до момента предоставените средства са общо близо 1 млн. лв. Устройчивата програма осигурява подкрепа на местните общности - деца в училищна възраст чрез летни образователно академии, медицинска грижа за възрастни хора чрез безплатни специализирани прегледи, подкрепа за млади предприемачи чрез професионално обучение и финансиране на проекти, а от скоро и учители чрез академии за неформално образование в тези райони. През годините програмата „Забавно лято, грижовна есен“ е получила редица отличия, сред които за „Най-добра програма на МСП“ от Българския дарителски форум през 2017 г. и награда за „Отговорен бизнес“ от Българския форум на бизнес лидерите през 2016 г.

Как адаптирахте процесите в компанията си по време на извънредната ситуация?

На първо място, реагирахме бързо, бяхме гъвкави и готови за промяна. Ускорихме трансформацията и дигитализацията на процесите ни, адаптирахме някои от ролите и отговорностите в организацията. Скоростта, с която бизнесът трябваше да реагира на промените, бе от изключително значение. Затова ние реагирахме бързо, за да отговорим на нуждите на потребителите си и да продъжим да им предоставяме необходимата грижа на високо ниво. Качеството на услугите не трябва в никакъв случай да се пренебрегва, но сега е важно да заздравим връзката с клиентите си, да знаят, че могат да продължат да разчитат на нас във всички канали, да отговаряме на въпросите им и да сме до тях, където са и те – в дигиталната среда. Учим се в движение и прилагаме наученото веднага.Екипите ни бяха мобилизирани и успяха да се адаптират бързо в кризисната обстановка, знаейки, че единственото сигурно оттук нататък е, че промяната ще бъде новата реалност, в която ще живеем. Трансформацията която преминава компанията през последните няколко години ни помогна да посрещнем предизвикателствата на тази нова промяна. Умението да се адаптираме бързо, да реагираме на промените и да подобряваме услугите си на база на обратната връзка на потребителите беше ключово за успеха ни през този период.Най-важното в тази криза е поддържането на ефективна комуникация между колегите и добра координация на процесите. Ние информираме редовно за развитията с кризисната ситуация в страната, препоръките на здравните власти и даваме полезни съвети за поддържане на добра форма и психическо здраве. Спазваме всички мерки за социално дистанциране и нашите служители все още работят от вкъщи. Офисът ни е готов да посрещне служителите обратно на работа в офиса, като вече сме въвели най-подходящите мерки за сигурност: измерване на температура преди влизане, използване на маски при срещи в офиса, всекидневна дезинфекция, почистване, UV дезинфекция, осигуряване на дистанция чрез нов дизайн на работните места.Сега е важно да останем свързани и да имаме усещането за заедност, солидарност и подкрепа. Поддържаме комуникацията помежду си от вкъщи и координацията на проектите чрез разнообразни дигитални платформи - имейли, конферентни разговори в малки и големи екипи с помощта на изградените ни системи и през социалните канали.За развитието на служителите в този период предоставяме достъп до редица платформи за онлайн обучения и повишаване на квалификацията.

Бихте ли продължили да прилагате някои от кризисните решения в нормални условия?

Новият начин на работа изисква гъвкавост, затова и планираме да въведем т.нар. SMART working. Това е хибриден начин на работа, който позволява на служителите ни да работят и от вкъщи, имайки предвид тяхната роля и отговорности. Този принцип включва и правото на мениджърите да събират екипите си, за да могат да извличат ползите от споделянето на добрите идеи, да създават възможност за обмяна на опит, да стимулират ангажираността и мотивацията на на екипите си. Вярваме, че подобен начин на работа е придобивка за служителите ни, адаптиран към новата реалност.

Ще търсите ли нови умения в хората, които ще наемате оттук нататък? Ако да, какви ще бъдат те?

Трансформацията във Филип Морис Интернешънъл се характеризира с изключителна гъвкавост на компанията и поставяне на клиента в центъра на всичко. В този смисъл най-ценните качества на служителите ни са готовност за адаптация към промените, гъвкавост, проактивността, възможност за търсене на нови и креативни начини за извършване на дейностите си. Това със сигурност няма да се промени. Вероятно способности и умения свързани с дигитализацията на общуването с потребителите ще бъдат много важни, но основен приоритет остава възможността за разбиране на клиентските нужди и осигуряването на професионална грижа и качествени услуги.

Вие сте част от победителите в наградите Career Show Awards 2019 - какво ви донесе признанието и оценката на журито?

Щастливи сме, че сме много добре разпознаваеми като водещ работодател в България и благодарим за получените отличия в областта на работодателската марка и грижата за служителите, сред които са и наградите в категориите „Най-добър работодател“ и „Най-добро офис пространство“ на Career Show Awards 2019. Тази висока оценка за нас е признание за високата ангажираност на нашите служители и политиките ни в областта на човешките ресурси.Филип Морис България е компания, която освен, че е лидер в трансформацията на индустрията и предлага динамичен, интересен и иновативен начин на работа, същевременно полага сериозни грижи за служителите си чрез редица придобивки, обучения и възможности за развитие. Вярвам, че всичко това ни прави предпочитан работодател и многото награди в последните години са доказателство за това.

Не дръжте добрите примери за себе си! Кандидатствайте за Наградите за най-добър работодател

Career Show Awards 2020

Регистрирайте се за 1 минута

Една регистрация ви дава достъп до всички наши кариерни събития. Безплатно е, забавно е и може да промени живота ви!