Срещаме ви с Николай Желязов - ръководител на Центъра за споделени услуги на Оттобок в България. На тази позиция е от ноември 2023 г., когато започна изграждането на центъра в София. За себе си може да каже, че обича да създава, затова и влага цялото си желание, упоритост и познания в проекта.
Към момента е част от малък и задружен екип, който работи усилено, за да превърне плановете описани в екселски таблици, в реалност. Всеки от екипа има добра представа за това как изглежда един добър център, какви характеристики трябва да притежава и как трябва да бъде организиран. Виждали са през годините какво работи и какво не. Стараят се да избегнат грешките, на които са били свидетели, но и неминуемо допускат и свои. В това няма нищо неестествено или страшно, на този етап. За тях е важно как подхождат, да се стараят да бъдат обективни и да разрешават проблемите чрез структуриран, методичен и последователен подход.
Друг важен елемент на тяхната визия е директността – както в комуникацията, така и действията. Тя се изразява в това да се концентрират върху решението и да намалят бюрокрацията до възможния минимум. Така, например, до момента за повечето позиции са провеждали по едно единствено интервю, на което участва и Николай. Това, разбира се, е работещ механизъм докато организацията е сравнително малка.
В началото на дейността си са били само двама души, а половин година по- късно надвишават петдесет. Осъзнават, че това ще наложи промени в процесите, но имат и ясната идея, че подбора на хора е най-важният елемент при създаването на културата в една организация и решаващ фактор за нейния бъдещ успех.
Желанието ни е да създадем място, където самата работа е мотивираща. Работа, която изпитва хората и им предоставя възможност да научат нови неща, да развиват нови идеи, като същевременно техните решения са разпознати и значими. Хората да виждат, че това, което правят е устойчиво и променя средата към по-добро. Работа в която обективността и фактите са с предимство пред усещанията и чувствата.
От друга страна искаме да създадем обстановка, в която сме директни, честни и спокойни. Обстановка, в която можем да подходим с чувство за хумор, дори и в най-сериозните ситуации. Мисля, че разчупеният и забавен елемент на нещата има важно място в такава среда. Когато обстоятелствата го налагат обаче, работим здраво и демонстрираме, че можем да сме сериозни и да се справим с всеки проблем.
За мен това винаги е било един вид състезание. Ще опитам да обясня защо. Всеки център започва с определен фокус - списък от задължения и позиции. Обикновено това не са най-сложните процеси в една организация. Въпреки това, в началото е интересно, тъй като е нещо ново и различно, нещо което трябва да се подреди и систематизира. Но какво се случва след това? Ако нещата останат по този начин, хората бързо губят интерес и центърът остава на това ниво. Единствените възможности за развитие са, ако човек с по-висока позиция напусне. И тук започва състезанието.
Центърът трябва постоянно да се развива, за да се предоставят нови възможности на хората работещи в него. Дали това ще е чрез оптимизации, автоматизации, прехвърляне на нови дейности или изграждането на нови такива зависи от много фактори, но аз лично се стремя към всичките едновременно. Хубавата страна на ситуацията при нас е, че Групата има сериозни стратегически цели свързани с центъра и силно желание да го развива.
Другият положителен елемент е, че успеха на центъра силно зависи от нас самите. Нашите бъдещи успехи ще са основата за развитието на центъра – колкото по-добре се справяме, толкова повече възможности ще получаваме. Това ме кара и да бъда оптимист относно възможностите за развитие, които ще можем да предоставим.
В момента търсим основно финансови специалисти с опит в индустрията. Прехвърлянето на работа винаги е чувствителна тема изискваща дипломатичност и упоритост. Ние трябва да се отнасяме с разбиране и уважение към хората, предаващи своите задължения, но в същото време да осигурим гладко и пълно предаване на процесите. Трябва да докажем, че можем да се справим с поверените ни задачи и да изградим доверие и спокойствие в останалата част от организацията. Моите впечатления са, че този процес е много разкриващ, тъй като неминуемо тества качествата на всички участници в него. Това е и причината да търсим хора с повече опит, технически познания, но и силни чисто човешки качества.
Освен типичните финансови роли търсим хора за различни глобални позиции, които директно да работят с централата на компанията и с широкия кръг от компании в групата. Надяваме се делът на такива роли в бъдеще да расте.
Списъкът с важни неща е дълъг. Не мисля, че мога да изолирам една характеристика като най-важна. Първото нещо, което се опитвам да разбера по време на интервю е дали човекът срещу мен разбира това, което работи в момента. Дали може да влезе в детайл и ясно и убедително да обясни това, което прави. Дали той просто извършва ежедневните си задължения механично или разбира работата си, процесите, от които е част и мястото си в организацията. Опитвам се да разбера дали подхожда с желание и страст към нещата или просто гледа да отметне задачи.
Техническите и общите познания също са много важни, те издават отношение към професионалните теми, с които се или ще се сблъскаме. Не на последно място идват и чисто човешките качества – как се отнася с хората около себе си, как се справя в конфликтни ситуации, до колко е самокритичен и отворен/а за промени.
Да работиш за компания, която подобрява качеството на живот на толкова много хора е страхотен мотивиращ фактор. Вътрешните ни политики и решения са изградени с грижа и мисъл към хората, с желание за гъвкавост при намирането на баланс между личния и служебния живот. Смятам обаче, че основен фокус в тях е създаването справедлива среда, където успехите и неуспехите са ясно разграничени и обективно оценени, среда, в която очакванията на всички участници са взети предвид и среда, която дава спокойствие и предвидимост.
Ние сме много млада организация - първите ни служители постъпиха в началото на февруари 2024. Почти всичко, което правим в момента можем да наречем нов процес – прехвърляме дейности от различни държави, стабилизираме вече прехвърлени процеси, внедряваме САП в местното дружество, работим върху индикатори за измерване на нашата дейност, внедряваме тикетинг система, оформяме вътрешните политики и правилници. Всичко това се случва почти едновременно, с голямо желание, елементи на хаос, но и с ясното съзнание, че искаме да създадем здрави основни за бъдещето на нашата организация.
Срещнете се с екипа на Ottobock по време на Career Show - 2 октомври, зала Арена Армеец!