In Изложението, Кариера, Награди, Топ

Tеодор Атанасов е първият българин, оглавил единствения европейски Експертен център на глобалния застрахователен лидер AIG, който е в България. Работи за Центъра от създаването му преди близо 6 години и от края на 2019 г. е негов управител. Избирането му начело на Центъра съвпадна с отбелязването на 100 години от създаването на АIG – символ не само в корпоративната история на САЩ, но и в цял свят. Днес в Експертния център в София работят близо 500 висококвалифицирани български експерти по най-високите международни стандарти в областта на застраховането и обслужват клиентите на компанията в повече от 11 европейски страни.

Кандидатите за работа в компанията се срещат с него при последната стъпка преди да бъдат наети. Това е моментът, в който казва на кандидатите, че със своите знания, умения и опит са отвоювали привилегията да развиват своята кариера в глобален лидер в застрахователната индустрия и мултинационална среда, което е от изключителна важност за изграждането им като международно признати професионалисти. Съветва кандидатите да използват всяка възможност за развитие. AIG предлага много такива, но всичко зависи от самите служители да бъдат проактивни в търсенето, а понякога дори и в създаването на тези възможности.

Как адаптирахте процесите в компанията си по време на извънредната ситуация?

Експертният център на АIG се намира физически в България и това е израз на отличната атестация за професионализма на български специалисти, но ние винаги сме работили в глобална технологична среда предвид естеството на дейността ни. На всеки служител допреди пандемията се предоставяше възможност да работи от вкъщи поне два дни в месеца. В тази връзка разполагахме с технологичната и организационна инфраструктура, за да реагираме адекватно на случващото се и да се погрижим преди всичко за здравето и безопасността на служителите ни. Около седмица преди обявяването на извънредното положение в страната, всичките ни близо 500 служители вече работеха напълно функционално от вкъщи и това продължава да е така и в момента.

Смея да твърдя направихме реорганизацията много бързо и доста преди други компании да съумеят да адаптират дейността си спрямо новите реалности. Нещо повече – считам, че сме пример и нашата практика в реакцията към кризата може да послужи за усъвършенстване на кризисните планове на други компании, готови сме да споделим този опит с всеки, който се обърне към нас.

Разбира се, няма как да не отбележа, че въпреки перфектната организация, отдалечената от офиса работа се отрази на отличната приятелска атмосфера, която имахме. За да компенсираме липсата на толкова важните персонални контакти, създадохме много визуални материали, които дават практически съвети на служителите ни за ефективна организация на работното време вкъщи, за успешна дейност на виртуалните ни екипи, за осмислен отдих, дори и практикуване на физически упражнения за преодоляване на обездвижването в изолация – всички тези материали са споделени и могат да бъдат видяни на Fаcebook страницата ни.

Бихте ли продължили да прилагате някои от кризисните решения в нормални условия?

Опитът, придобит и усъвършенстван в Центъра по време на тази криза, е безценен и той стъпва на експертизата на AIG, изграждана вече повече от век. Разбира се, че научените уроци залягат или вече са структурирани в конкретни политики и практики например по отношение на ИТ и киберсигурност при отдалечена работа, при пътуване в условията на пандемия, на обучения и допълнителна квалификация, ако щете дори за начините на подбор и наемане на нови служители във виртуална среда. Естествено, както всички, така и ние се надяваме кризата да отмине и животът, и работата ни да се нормализират.

Със сигурност на този етап мога да кажа, че оптимизацията и автоматизацията на процеси, които сме започнали, ще се ускорят и аналогично това ще се проектира като една от най-видимите тенденции в застрахователната и аутсорсинг индустриите.

Ще търсите ли нови умения в хората, които ще наемате оттук нататък? Ако да, какви ще бъдат те?

Във връзка със споменатата тенденция за автоматизация на процесите ще се променят и изискванията към хората, които търсим и наемаме. Фокус ще има върху дигиталните умения, ще се търсят и такива, които лесно съумяват да въвеждат практики от Lean и Six Sigma в процесите. Важно е да подчертая, че когато избираме правилните хора, които да се присъединят към семейството на AIG, не търсим единствено конкретен предишен опит в областта на застраховането. Повече от 50% от новоназначените в компанията са всъщност току-що завършили, а за някои от тях AIG е първата работа.

За нас успешните кандидати са тези, които притежават компетенциите, които биха позволили да се учат и да растат заедно с нас и да се превърнат в застрахователни специалисти. Търсим ориентирано към решаване на проблеми мислене, аналитично мислене, желание за учене и способност за добра работа в екип.

Доказателство за нашия ангажимент за развитие на служителите ни е фактът, че повечето от настоящите мениджъри в Центъра са започнали на позиции на входно ниво и са пораснали в кариерата вътрешно.

Освен че правим това, което е подходящо за нашите клиенти, ние също се ангажираме да правим правилното нещо за нашите служители и общностите, в които работим. В София успяхме да утвърдим AIG като предпочитан работодател, като създадем професионална, но приятелска среда, в която хората са истински ценени. Ние се стремим да предложим на нашите служители възможности за обучение и да ги оставим да участват в програми за развитие, за да могат да израстват както в професионален, така и в личен план. Високо ценим баланса между професионалния и личния живот и не забравяме да го популяризираме в рамките на Експертния център в София.

В AIG също насърчаваме нашите служители да допринасят за общността, в която работим. Над 900 часа доброволен труд в полза на значими за обществото ни каузи дариха служителите ни през 2019 година. Така те подпомогнаха дейността на повече от 30 неправителствени организации в страната ни. В Експертния център на AIG всеки служител има възможност да ползва 16 часа годишно, платени от компанията, в които да работи за общественополезни каузи. Глобалният застрахователен лидер AIG посвещава специално април месец и една седмица през октомври всяка година на доброволчески и дарителски инициативи в цял свят.

Снимка: Награждаване на AIG в Career Show Awards 2019

Вие сте част от победителите в наградите Career Show Awards 2019 – какво ви донесе признанието и оценката на журито?

Експертният център на AIG в София беше отличен като Най-добър работодател на годината в аутсорсинг сектора в надпреварата, организирана от Career Show Awards 2019. Експерти от различни сфери оценяваха участниците в общо двадесет категории. Това е огромно признание за AIG, отразяващо отдадеността, ангажираността и значимия принос на служителите при утвърждаване на компанията ни като предпочитано място за работа.

Експертният център спечели още една награда – трето място в категорията “Най-добра стратегия за вътрешни комуникации”. Това отличие даде висока оценка и видимост на усилията на комуникационния екип, който запознава всички служители с най-новите и най-важни събития, случващи се в Центъра.

Вярвам, че и тази година ще бъдем сред отличените компании, тъй като ангажимента на AIG към България и присъствието на единствения ѝ европейски експертен център тук са предпоставки за придобиване на отлична професия и забележително кариерно развитие в застрахователната индустрия в страната ни и по света.

Не дръжте добрите примери за себе си! Кандидатствайте за Наградите за най-добър работодател
Career Show Awards 2020

Не изпускай нищо!

Научи първи за всичко кариерно, което предстои :)